Trditve Kabineta predsednika vlade in mednarodnopravne odgovornosti Republike Slovenije glede ladje MV Kathrin

Poslano: Predsedniku Vlade Republike Slovenije Robertu Golobu, Ministrici za zunanje in evropske zadeve Tanji Fajon, Ministrici za pravosodje Andreji Katič, Ministru za notranje zadeve Boštjanu Poklukarju, Ministru za obrambo Robertu Golobu, Ministrici za infrastrukturo Alenki Bratušek, Ministru za finance Klemnu Boštjančiču, Generalni državni tožilki dr. Katarini Bergant, Generalnemu direktorju policije mag Senadu Jušiću, Generalnemu direktorju FURS Petru Grumu, Direktorju uprave za carine, FURS, Borisu Kastelicu, Direktorju Uprave RS za pomorstvo Jadranu Klincu, Vodji Kapitanije Alešu Rotarju, Predsednici uprave Luke Koper, d. d. Nevenki Kržan, Članu uprave Luke Koper, d. d., Gregorju Beliču, Članu uprave Luke Koper, d. d., Gorazdu Jamniku, Članu uprave Luke Koper, d. d., Vojku Rotarju

V Gibanju za pravice Palestincev smo 6. septembra naslovnike zgoraj (razen generalne državne tožilke in generalnega direktorja policije) in kasneje tudi medije obvestili o prihodu vojaškega tovora, namenjenega v Izrael, v Luko Koper, in sicer na ladji MV Kathrin, ki pluje pod portugalsko jurisdikcijo in zastavo Madeire. V sporočilu smo izpostavili, da je mednarodnopravna dolžnost Republike Slovenije, da onemogoči oziroma prepreči, da bi z ladjo MV Kathrin v Izrael dospelo osem kontejnerjev eksploziva RDX heksogen, ki je bistveni del bomb in izstrelkov iz vojaških letal, ki jih Izrael uporablja v vojaških operacijah nad oblegano Gazo in nad Palestinkami in Palestinc

V odzivu, ki so ga od Kabineta predsednika vlade pridobili pri medijskem portalu N1 (https://n1info.si/novice/slovenija/se-ena-ladja-ki-naj-bi-prevazala-orozje-za-izrael-pluje-proti-luki-koper/), je zapisano, da v primeru te ladje Luka Koper predstavlja vstopno točko v EU. Dodali so, da to pomeni, “da tovor nadaljuje pot na destinacije v EU in tudi tokrat je ciljna destinacija tega tovora Srednja Evropa”.

Ta trditev je vsaj nenavadna glede na odgovor direktorja Uprave RS za pomorstvo Jadrana Klinca za STA, v katerem je pojasnil, da omenjena ladja ni oddala najave za prihod v Luko Koper in da je ni v planu najav prihodov ladij. To sicer ni presenetljivo, saj je bilo prvo dovoljenje Namibije ladji MV Kathrin, ki je bilo kasneje preklicano, izdano 13. avgusta 2024, dvanajst dni pred načrtovanim vplutjem in enajst dni po prvi oddani vlogi. Ob tem velja poudariti, da je na teh uradnih in dostopnih dokumentih jasno omenjena Luka Koper kot pristanišče raztovora.

A če drži, da pristojne službe Republike Slovenije niso obveščene o prihodu ladje MV Kathrin, od kje zaposlenim v Kabinetu predsednika vlade informacije in suveren odgovor, da so ciljna destinacija tovora MV Kathrin EU države v srednji Evropi? Je ta odgovor morda odraz tega, da je MV Kathrin le ena od ladij na zdaj “ustaljeni poti”, ki predstavlja zaradi mednarodnopravnih obvez držav, nov način transporta vojaške opreme v Izrael, s ciljem prekriti jasne trgovinske poti in sodelovanja držav pri vojaški trgovini? Spomnimo, da je tudi ob prihodu ladje Borkum, kjer je prav tako obstajal sum, da gre del tovora v Izrael, slovenska vlada trdila, da posreduje zgolj pri vojaški pošiljki v druge članice EU, a ni javnosti predočila nobenih dokazov, da je zahtevala in prejela dokumentacijo, da končna destinacija tovora z ladje Borkum ni bil Izrael.

Iz dokumentov, ki so jih pridobile namibijske oblasti in ki so bili podlaga za zavrnitev vplutja ladje MV Kathrin v namibijske teritorialne vode in osrednje pristanišče Walvis Bay (Priloga 1), izhaja, da je ciljna destinacija na omenjeni ladji natovorjenega eksploziva RDX heksogen Izrael. Med dokumenti je tudi uvozno dovoljenje, ki ga je izraelsko ministrstvo za gospodarstvo izdalo ladji MV Kathrin in ki dokazuje, da plovilo prevaža pošiljko eksploziva, ki ga je naročilo izraelsko vojaško podjetje IMI Systems.

Še enkrat izpostavljamo, da Pogodba o trgovini z orožjem v 3. odstavku 6. člena jasno določa da, “država pogodbenica ne sme odobriti nobenega prenosa konvencionalnega orožja iz prvega odstavka 2. člena ali predmetov iz 3. in 4. člena, če pri potrditvi ve, da bo orožje ali bodo predmeti lahko uporabljeni pri izvajanju genocida, hudodelstev zoper človeštvo, pri hudih kršitvah Ženevske konvencije iz leta 1949, napadih, usmerjenih na civilne objekte ali civiliste, ki so že kot taki zaščiteni, ali pri drugih vojnih hudodelstvih, kot jih določajo mednarodni sporazumi, katerih podpisnica je”. Dejavnosti mednarodne trgovine oziroma prenos pri tem vključujejo izvoz, uvoz, tranzit, pretovarjanje in posredništvo.

Meddržavno sodišče je tudi že večkrat odločilo, da imajo norme, kot je prepoved genocida – in posledična obveznost držav, da storijo vse, da genocid preprečijo oziroma da pri njem ne sodelujejo –, naravo jus cogens. Gre torej za temeljne norme, ki so splošno priznane kot nadrejene in zavezujoče za vse države in jih zato nobena država ali pogodba ne more razveljaviti, niti dogovori znotraj EU. Zato je sklicevanje Kabineta predsednika vlade, da Luka Koper predstavlja vstopno točko za EU v tem primeru brezpredmetno.

Obveznosti, ki izhajajo iz norm jus cogens, so zavezujoče za celotno mednarodno skupnost. Vse države imajo interes, da se te norme spoštujejo. Proti njihovim kršitvam se lahko ukrepa kolektivno ali individualno.

Zato še enkrat opozarjamo, da je glede na ugotovitve Meddržavnega sodišča o nevarnosti kršitev Konvencije o preprečevanju in kaznovanju zločina genocida zaradi ravnanj izraelske vojske v Gazi, in glede na ugotovitev Meddržavnega sodišča o nezakoniti izraelski okupaciji palestinskih ozemelj, ki krši Ženevske konvencije in predstavlja mednarodna hudodelstva, dolžnost Republike Slovenije, vseh njenih institucij, podjetij in organov, da preprečijo, da bi Slovenija na kakršenkoli način sodelovala pri trgovini z orožjem in vojaško opremo ter nevarnimi snovmi, za katere obstaja visoka verjetnost, da bi lahko bili uporabljeni na način, ki krši mednarodno humanitarno pravo in pravo človekovih pravic.

Bookmark the permalink.