Kje konča orožje, ki gre čez Španijo?

RESCOP je izrazil globoko zaskrbljenost in delil dragocene informacije, vlada pa mora proaktivno preprečiti, da bi tak tovor preko Španije prišel v kraj, kot je Izrael, v času, kot je sedanji, pregledati, kaj se je morda dogajalo že pred tem, in biti pozorna na to, kaj se lahko še zgodi.

Obsodili so prihod ladje z orožjem za Izrael v Cartageno, vlada pa zagotavlja, da je cilj ladje Češka.

Avtor analize: Alejandro Pozo Marín

Izvirnik: https://www.eldiario.es/internacional/terminan-armas-pasan-espana_129_11371318.html

Solidarnostna mreža proti okupaciji Palestine (RESCOP) je v torek opozorila, da tovorna ladja iz Chennaija (Indija), ki se je ustavila v Las Palmas de Gran Canaria in je načrtovala še en postanek v Cartageni (Murcia, Španija), prevaža orožje, sestavne dele in eksploziv, katerih končni cilj je pristanišče Ašdod v Izraelu, ki je od območja Gaze oddaljeno približno 30 km. To ni bila nepomembna novica: člen 6.3 Pogodbe o trgovini z orožjem, ki je del španske zakonodaje, izrecno prepoveduje tranzit takšnega blaga v države, ki bi lahko med drugim kršile mednarodno humanitarno pravo. Na tej točki celo ZDA, izraelski krstni botri, priznavajo, da je „smiselno oceniti“, da se je to zgodilo. Vendar se je tej zgodbi posvetila le peščica medijev. Nasprotno pa je bilo zanikanje ministrstva za promet v zvezi s to zgodbo deležno širokega poročanja. To je značilno za to, kako se novica dojema.

Španski minister za promet Óscar Puente je na omrežju X zapisal: „Nekateri ljudje se poigravajo z ladjo (Borkum), ki bo pristala v Cartageni in ki po njihovem mnenju prevaža orožje v Izrael. LAŽ. Ladja se je že dotaknila španskih tal v Las Palmasu, kjer je šla skozi carino. Njen tovor je namenjen na Češko, kamor bo prispel po raztovarjanju v Sloveniji (Koper)“. Minister je v svojem zapisu delil dokument o tranzitnem carinjenju ladje Borkum z izbrisanim datumom, s številko „IMO 99457153“, s prihodom v Las Palmas 10. maja in odhodom 11. maja. Zdi se, da se to ujema z ladjo, številka IMO 9457153 (IMO ima sedem in ne osem števk), ki je po podatkih VesselFinder v Las Palmas priplula 12. maja ob 0:12 in izplula ob 6:30, po nekaj več kot šestih urah zasidranja v pristanišču na Kanarskih otokih.

V tem dokumentu je navedeno dovoljenje za 32 zabojnikov (ladja Borkum jih lahko prevaža veliko več, do 385, kot navaja družba Sunship, ki je njena lastnica, čeprav pridobljene fotografije kažejo, da je ladja malo natovorjena), in potrjuje, da ladja prevaža orožje in razstrelivo, zlasti razred 1.1D UN 0209 (po navedbah v dokumentu „naboje s trinitrotoluenom (TNT)“) in razred 1.1E UN 0006 (naboje za orožje z eksplozivnim nabojem). Opozoriti je treba, da lahko „naboj“ kalibra 30 mm tehta več kot pol kilograma, naboj kalibra 120 mm pa več kot 20 kg. RESCOP pa je v svojem sporočilu opozoril na 20 ton raketnih motorjev (oznaka ZN 0186), 12,5 ton raket z eksplozivnim nabojem (oznaka 0181), 1.500 kilogramov eksplozivnih snovi (0477) in 740 kilogramov topovskega goriva (0242), vse iz razreda 1.3C.

Izhodišče je uhajanje notranjih informacij. Nekdo, ki je poznal celotno logiko prenosa in je moralno integriteto postavil pred poklicno integriteto, je ljudem, ki jim je zaupal, povedal, da ladja prevaža orožje, namenjeno v Izrael, in potencialnim trgovcem predložil dokument, v katerem so navedeni zahtevani pogoji. Ta dokument bi bil pripravljen pred pogodbo in se zato ne bi nanašal na ladjo, izvajalca ali pristanišča, v katerih je treba pristati. Gre za povpraševanje po storitvi in ne za njeno izvajanje. Z drugimi besedami, izbrani izvajalec bi naknadno določil, kako se bo storitev izvajala. Vir je navedel dodatne podrobnosti, na roko zapisane v razkritem dokumentu, ki med drugim vključujejo podatke o ladji, pristaniščih postanka ali končni destinaciji ladje (Koper v Sloveniji) in zabojnikih z orožjem, strelivom in eksplozivom (Ašdod v Izraelu).

Dejansko ta vir ni poročal o eni ladji, ampak o dveh. Po podatkih, ki so pricurljali, bo druga tovorna ladja, Vertom Odette, ki pluje pod luksemburško zastavo, številka IMO 9373333, prihaja iz Chennaija in naj bi ta petek prispela v Luando (Angola), nato nadaljevala pot do Las Palmasa, se ponovno ustavila v pristanišču v Gibraltarski ožini (Gibraltar ali Algeciras), da bi se oskrbela z gorivom, in tudi raztovorila vsebino v Kopru. Druga ladja je odplula iz Hai Phonga v Vietnamu in po navedbah vira prevaža material razreda 1.1, zlasti „TNT“ (trinitrotoluen), ter orožje v 36 do 45 zabojnikih. Končni cilj naj bi bil isti kot pri ladji Borkum, in sicer v izraelski Ašdod. Vir je v sporočilo zapisal opozorilo: „ladja se je po Vietnamu ustavila v Chennaiju, morda je prevažala zabojnike z več orožja ‚IMO 1‘ [(eksplozivi)], raketne motorje itd.“.

Isti vir je opozoril na dva tranzita orožja čez Španijo, natovorjenega na istem mestu, v Chennaiju, namenjenega v isto pristanišče v Sloveniji in na končni cilj v Izraelu, ter opozoril, da bi se lahko tovor  spremenil. Španski minister za promet je potrdil prisotnost ene vrste blaga, na katero je opozoril vir, trinitrotoluena. Poudariti je treba, da razkrite informacije ne ustrezajo dejanski prevozni dokumentaciji, temveč nameram podjetij, ki so želela opraviti prenos. V dokumentu je bila zahtevana zaupnost, in sicer z naslednjimi besedami: „uporaba imena IMI Systems (IMI) ali Izrael (…) ne bo na noben način objavljena na spletu“. Podjetje IMI Systems je v lasti podjetja Elbit Systems, vodilnega izraelskega podjetja, 24. največjega na svetu po obsegu prodaje in verjetno najbolj vpletenega v dejavnosti izraelske vojske na območju Gaze, saj ji med drugim dobavlja artilerijo in brezpilotna letala, ki jih brez zadržkov oglašuje kot „preverjene v boju“.

Po lastnih podatkih je MarineTraffic v noči na torek, 15. maja, spremljal gibanje 266.197 ladij po vsem svetu. Vir je nekomu, ki mu je zaupal, razkril, da sta bili dve od njih na poti v Izrael čez Španijo in Slovenijo ter sta prevažali orožje, strelivo in eksploziv. Samo ena od teh tovornih ladij je prispela, španska vlada pa je potrdila dve od treh informacij: namenjena je v Slovenijo ter prevaža strelivo in eksploziv iste kategorije, kot je opozoril vir. Preostali tovor morda še niso bil natovorjen, morda je na isti ladji ali pa bo kmalu prispel na ladjo Vertom Odette ali kakšnem drugem plovilu.

Dejansko se je pojavila tretja tovorna ladja, Marianne Danica, ki pluje pod dansko zastavo, IMO 9006241, in prav tako prihaja iz Chennaija. Po poročanju časnika El País ta ladja prevaža 26,8 tone eksplozivnega materiala, namenjenega v Hajfo (Izrael). Zanimivo je, da je po postanku na Zelenortskih otokih le pet dni oddaljena od Cartagene (Španija), približno na širini Zahodne Sahare, in da tako MarineTraffic kot VesselFinder še v četrtek popoldne kot namembni kraj navajata to špansko pristanišče. Haifa je alternativno pristanišče, ki je v dokumentu, ki ga je razkril vir, navedeno kot namembni kraj za orožje. Vlada je zavrnila dovoljenje za pristanek plovila in vse kaže, da je ta zavrnitev nedavna in neposredna posledica sporočila RESCOP. Z novimi dokumenti in izjavami se zdi, da je vrh ledene gore vedno večji.

Še vedno je več elementov, ki vzbujajo skrb. Prvi se nanaša na slovensko pristanišče Koper, drugi na Češko. Po poročanju izraelskega medija Globes so izraelski uvozniki zaradi težav, s katerimi se soočajo, razmišljali o uvozu turškega blaga čez slovenska pristanišča Koper ali Ljubljana.

V članku je navedeno, kako to poteka: „Koprska carina v Sloveniji velja za enostavno za sodelovanje. Takoj ko blago prispe v slovensko mesto ali katero koli drugo pristanišče tretje države, ga je mogoče raztovoriti na pomolu, in sicer v obliki polnega ali delnega napolnjenega zabojnika. Na tej stopnji se lokalno carino obvesti, da blago ne bo vstopilo v državo. Zamenjajo se tovorni listi in blago se ponovno natovori na drugo ladjo, od koder se odpelje v končni namembni kraj.“

V zvezi s Češko republiko je treba podati več pripomb.

Prvič, isti vir, ki se je izkazal za vsaj delno točnega v svojih opozorilih, je pojasnil, da tovorne ladje ne plujejo v Izrael, temveč v Koper, in navedel, da bodo v Izrael prispele iz slovenskega pristanišča, ne da bi navedel, ali bo to neposredno ali s tranzitom čez eno ali več držav.

Drugič, Češka lahko to orožje ponovno izvozi. Ko Španija ali druga država EU dovoli izvoz „obrambnega materiala“, od prejemnika zahteva potrdilo o končnem namembnem kraju, da lahko ve, kje bodo končali njegovi izdelki. Če se prejemnik tega orožja pozneje odloči za ponovni izvoz, mora za dovoljenje zaprositi Španijo, prvotno državo izvoznico. Obstajajo nekatere izjeme, vendar je to splošna zamisel španske in evropske zakonodaje.

V tem primeru se zdi, da je Indija za podobno potrdilo zaprosila Češko republiko. V Španiji so podrobnosti o teh informacijah tajne, vendar je bilo potrdilo Češke republike in Indije objavljeno. V tem dokumentu ni navedeno, da izdelki ne bodo ponovno izvoženi, temveč da mora biti postopek odobren. Tretjič, Izrael ima z Indijo privilegirane odnose na področju orožja.

Prenosi običajno potekajo v nasprotni smeri, iz Izraela v Indijo, vendar gre za „nujnost“ za Izrael, kar dokazujejo njegove nujne prošnje za dobavo streliva. Po podatkih Stockholmskega mednarodnega inštituta za mirovne raziskave (SIPRI), najprestižnejšega vira na to temo, je 37 % vsega izraelskega izvoza v svet v obdobju 2019–2023 šlo v Indijo, medtem ko Indije ni med 25 izvozniki orožja, ki jih je navedel SIPRI.

Vendar pa proizvaja in prodaja orožje tudi Izraelu, vključno z raketnimi motorji, ki so ena od vrst orožja, pred katerimi je vir opozoril. Na četrtem mestu je Češka republika, ki je morda najbolj glasno podprla izraelska dejanja na območju Gaze.

Po eni strani gre za politično podporo. Tako je na primer pri resoluciji Generalne skupščine ZN, ki je 27. oktobra pozvala k humanitarnemu premirju, Češka poleg Avstrije, Hrvaške in Madžarske edina v EU glasovala proti; pri resoluciji, ki je 12. decembra pozvala k prekinitvi ognja, sta bili proti le Avstrija in Češka; pri resoluciji z dne 10. maja, ki poziva Varnostni svet, naj Palestino prizna kot polnopravno članico ZN in ji medtem podaljša pravice, sta bili Madžarska in Češka edini državi EU, ki sta glasovali proti.

Po drugi strani pa pri podpori orožja: Češka oktobra ni le ustavila izvoza orožja v Izrael, ampak bi lahko, kot kažejo statistični podatki, izkoristila dejstvo, da so to storile druge države, in povečala svoje pošiljke. Če upoštevamo samo kategorijo 93 (orožje in strelivo) v podatkovni zbirki državnega sekretariata za trgovino („obrambni material“ ima običajno veliko večji gospodarski obseg, če med drugim dodamo vozila, letala, ladje, elektroniko ali optične komponente), je bila Češka po obsegu izvoza v Izrael tretja država EU za Slovaško in Romunijo. Leta 2019 je poslala orožje in strelivo v vrednosti 618.630 EUR, leta 2020 za 363.030 EUR, leta 2021 za 469.700 EUR, leta 2022 za 313.460 EUR in leta 2023 za 1.778.140 EUR. Izvažalo je oktobra, novembra in decembra, samo februarja 2024 (zadnji mesec z razpoložljivimi podatki) pa je izvozilo za 795.520 EUR obrambnega materiala, od tega za 615.540 EUR v kategoriji 9306 („bombe, granate, torpeda, mine, izstrelki, naboji in drugo strelivo ter projektili in njihovi deli, vključno s strelivom, tulci in tulci za naboje“).

V tej kategoriji je Češka v petih mesecih med oktobrom in februarjem izvozila več kot v prejšnjih 57 mesecih med januarjem 2019 in septembrom 2023 skupaj. Pričakovati je, da se bodo ob objavi podatkov za maj ali junij novi izvozi iz Češke pojavili v istih kategorijah kot tisti, ki jih je sporočil vir (večinoma 9306), vendar s temi podatki ne bo mogoče dokazati, ali so šli čez Španijo.

Iz tega primera je mogoče potegniti nekaj zaključkov.

Prvi je, da očitno obstaja pot za usmerjanje orožja v Izrael iz Chennaija kot izvornega ali tranzitnega pristanišča, v katerem se lahko ali ne opravi pretovarjanje, tj. nakladanje ali razkladanje, in da je ta pot vključevala španska pristanišča. Ladja Marianne Danica je že v preteklosti sodelovala v spornejših trgovanjih z orožjem; poročilo Sergia Finardija in Petra Danssaerta iz leta 2012 je to tovorno ladjo že izpostavilo v povezavi s prevozi v Egipt med tako imenovano arabsko pomladjo. Vsaj presenetljivo je, da je takšna ladja uporabila to pot.

Druga stvar je, da je bila ta pot očitno odkrita po opozorilu RESCOP, saj dejstvo, da iskalniki še vedno navajajo Cartageno kot kraj, kamor je namenjena ladja Marianne Danica, kaže na to, da je bila zavrnitev zelo nedavna. Zanimivo bo spremljati ladjo Marianne Danica in ugotoviti, katera druga postajališča uporablja.

Tretja ugotovitev je, da si Koper kot pristanišče in Češka kot namembni kraj zaslužita posebno pozornost. V samo treh dneh so bile na poti opažene tri ladje, za katere se sumi, da po isti poti prevažajo orožje v Izrael. Od 7. oktobra je minilo 222 dni, zato se zdi nespametno domnevati, da je bila ta pot šele odprta. Preiskava ladij, ki so jo uporabile, bi bila koristna za ugotovitev obsega problema, ki se nadaljuje, saj se bo več možnosti, kot jih je mogoče opredeliti v tem besedilu, verjetno ponovilo, pojavile pa se bodo še druge.

Vendar pa vprašanje v zvezi s Španijo nikakor ni zaključeno. Borkum še naprej odpira vprašanja.

Na primer, usoda „kartuš s trinitrotoluenom“, navedenih v dokumentu o tranzitnem dovoljenju, ki ga je delil minister Puente, še ni pojasnjena, pri čemer je treba spomniti, da je bil to eden od izdelkov, za katere je vir opozoril, da jih podjetje IMI Systems potrebuje v Izraelu. Španski časopis El País je poročal, da naj bi ladja Borkum raztovorila del svojega tovora za tovarno streliva v Granadi, ki je v lasti slovaškega podjetja MSM, vendar je TNT na tranzitnem in ne uvoznem dokumentu.

Prav tako ni znano, kaj prevaža ladja Vertum Odette in ali bo imela dovoljenje za pristanek v Španiji; ali katera od teh ladij prevaža več, kot je bilo sporočeno ali kot je navedeno v uradnih dokumentih; ali se tovor, o katerem poroča vir, ujema s tovorom drugih ladij, ki so plule ali bodo plule čez Španijo.

In ko smo že pri tem, ali lahko vlada zagotovi, da se drugi deli španskega ozemlja ne uporabljajo za tranzit orožja v Izrael? Po podatkih izraelskega dnevnika Haaretz je najmanj 40 težkih vojaških transportnih letal C-17 in še 60 najetih civilnih transportnih letal 747 iz vojaških oporišč v ZDA in Evropi v oporišče izraelskih letalskih sil v Nevatimu, ki je približno 15 kilometrov oddaljeno od mesta Beršeba v puščavi Negev, dostavilo orožje in vojaško opremo. Te zaloge so domnevno izvirale iz različnih oporišč: Dover (ZDA), Ramstein (Nemčija), Al-Udeid (Katar), Alexandroupoli (Grčija), Sigonella (Italija) in Rota v Cadizu (Španija). Letala C-17 lahko prevažajo vse od tankov do bojnih helikopterjev.

Po drugi strani pa portal Declassified ugotavlja, da se ameriško orožje verjetno dobavlja tudi iz britanskega vojaškega oporišča v Akrotiriju na Cipru, iz ameriških vojaških oporišč v Turčiji, Nemčiji in Španiji. Tako sta na primer 18. in 24. oktobra iz Rote v Akrotiri prileteli dve ogromni vojaški transportni letali C-17A Globemaster ameriških zračnih sil. Podrobnosti o drugem koraku so prikazane tukaj. Po podatkih portala Declassified so ti leti redki, saj v dveh mesecih pred 7. oktobrom ni našla nobenih letov med temi oporišči.

Organizacija RESCOP je izrazila veliko zaskrbljenost in delila dragocene informacije, vendar je vlada pogledala na prst, ne pa tja, kamor kaže. Proaktivno bi morala preprečiti, da bi takšno blago čez Španijo prišlo v kraj, kot je Izrael, v času, kot je sedanji, pregledati, kaj se je morda zgodilo prej, in biti pozorna na to, kaj se lahko zgodi.

Prevod članka: Gibanje za pravice Palestincev

Bookmark the permalink.